شما این محصولات را انتخاب کرده اید

سبد خرید

شناسه پست: 12368
بازدید: 100

ژاپن امروز (جمعه) یک دهه پس از فاجعه فوکوشیما، تغییر سیاست انرژی هسته‌ای خود را در راستای مقابله با بحران انرژی تایید کرد.

به گزارش رویترز، وزارت صنعت ژاپن اعلام کرد: «ژاپن زلزله خیز که قبلاً گفته بود برنامه‌ای برای ساخت راکتور‌های جدید ندارد، اکنون به دنبال جایگزینی راکتور‌های از کار افتاده و افزایش طول عمر راکتور‌های دیگر خواهد بود».

در سال مالی منتهی به مارس ۲۰۲۱، انرژی هسته‌ای ۳.۹ درصد از ترکیب سبد انرژی ژاپن را به خود اختصاص داد و اکنون دولت قصد دارد تا سال ۲۰۳۰ آن را به ۲۲ درصد برساند.

بر اساس برنامه انرژی استراتژیک که در سال گذشته توسط کابینه تصویب شد، ژاپن قصد داشت تا حد امکان وابستگی خود را به انرژی هسته‌ای کاهش دهد. افکار عمومی در ژاپن از زمان وقوع زلزله و سونامی عظیم که باعث فاجعه در نیروگاه فوکوشیما شد، نسبت به انرژی هسته‌ای خصمانه بوده است. اما در ماه‌های گذشته، به دلیل افزایش هزینه‌های انرژی و کاهش مکرر برق در تابستان و زمستان، نظرات مردم تغییر کرده است.

چرخش شدید سیاست ژاپن پس از آن صورت گرفت که فومیو کیشیدا، نخست وزیر این کشور در ماه اوت به وزارت صنعت دستور داد برنامه‌ای برای گسترش استفاده از انرژی هسته‌ای تا پایان سال جاری تنظیم کند.

در پی عمیق‌تر شدن بحران انرژی، دولت‌ها در سراسر اروپا و آسیا نیز در حال افزایش عمر ناوگان هسته‌ای فرسوده خود و راه‌اندازی مجدد راکتور‌ها هستند.

نویسنده

حسین اسدالهی
وبمستر و دارای 15 سال تجربه راه اندازی وبسایت های معتبر