شما این محصولات را انتخاب کرده اید

سبد خرید

شناسه پست: 8987
بازدید: 73

به گزارش بلومبرگ، دولت چین قرار است طی دو سال آینده این اقدام را به طور کامل عملی کند و گفته شده در این فرآیند حداقل ۵۰ میلیون دستگاه رایانه با نمونه‌های داخلی جایگزین نمونه‌های خارجی خواهند شد.

این اقدام یکی از تهاجمی‌ترین تلاش‌های پکن تاکنون برای ریشه‌کن کردن فناوری کلیدی خارج از کشور در درون حساس‌ترین سازمان‌های داخلی این کشور است.

بلومبرگ نوشت این تصمیمی است که چین یک دهه است برای جایگزینی فناوری وارداتی با جایگزین‌های محلی آن را پیش می‌برد، تلاشی گسترده برای کاهش وابستگی این کشور به رقبای ژئوپلیتیکی خود مانند آمریکا در برابر همه چیز، از نیمه‌هادی‌ها گرفته تا سرور‌ها و تلفن‌ها.

این اقدام همچنین احتمالا مستقیما بر فروش نرم افزار‌ها و سخت افزار‌ها با نمونه  HP Inc و Dell Technologies Inc بزرگترین مدل‌های رایانه خارجی در برابر مدل‌های چینی با نام Lenovo Group Ltd تاثیر خواهد گذاشت.

بر اساس گزارش‌ها روز گذشته سهام  HP و Dell هر دو حدود ۲.۵ درصد با کاهش رو به رو بودند. این در حالی است که لنوو در روز جمعه در هنگ‌کنگ با کاهش ضرر ۵ درصدی رو به رو شد و  شرکت توسعه‌دهنده نرم‌افزار Kingsoft Corp نیز ضرر قبلی خود را جبران کرد و ۳.۳ درصد افزایش قیمت داشت.

به گفته بلومبرگ، پروژه جایگزینی رایانه شخصی همچنین منعکس کننده نگرانی‌های فزاینده پکن در مورد امنیت اطلاعات و همچنین اعتماد به سخت افزار داخلی است. بزرگترین سازندگان لپ تاپ و سرور در جهان امروز شامل Lenovo، Huawei و Inspur Ltd با توسعه دهندگان محلی مانند Kingsoft و Standard Software هستند و همین نمونه‌ها کار امنیتی داخلی را برای چین انجام خواهند داد.

پکن حداقل یک دهه است که استفاده از محصولات فناوری اطلاعات خانگی را در سازمان‌های دولتی تشویق می‌کند و مرتبا محصولات خاصی را از فهرست تدارکات رسمی خود منع می‌کند. در پاسخ، غول‌های فناوری اطلاعات آمریکا مانند شرکت Hewlett Packard Enterprise و مایکروسافت سرمایه‌گذاری‌های مشترکی را با شرکت‌های تحت حمایت دولت چین راه‌اندازی کرده‌اند تا سفارش‌های ثروتمندترین شرکت‌های دولتی را تضمین کنند. این فرآیند مدت‌هاست که به دلیل نارسایی در نرم‌افزار‌ها و مدار‌های توسعه‌یافته چینی انجام می‌شود و کاربران را مجبور می‌کند به تجهیزات وارداتی تکیه کنند.

آخرین دستورالعمل دولت چین احتمالا فقط برند‌ها و نرم افزار‌های رایانه شخصی را پوشش می‌دهد و قطعاتی که به سختی قابل تعویض هستند، از جمله ریزپردازنده‌ها، را شامل نمی‌شود. چین بیشتر سیستم عامل‌های مبتنی بر لینوکس را تشویق می‌کند تا جایگزین ویندوز مایکروسافت شوند.

نویسنده

حسین اسدالهی
وبمستر و دارای 15 سال تجربه راه اندازی وبسایت های معتبر