شما این محصولات را انتخاب کرده اید

سبد خرید

شناسه پست: 8989
بازدید: 108

روزنامه انگلیسی گاردین در گزارشی به تأثیر تهاجم روسیه به اوکراین بر تولید گندم توسط اوکراین پرداخت و نوشت: تولید گندم توسط اوکراین احتمالا با کاهش ۳۵ درصدی مواجه خواهد شد و این موضوع سبب افزایش نگرانی‌ها در ارتباط با کمبود گندم در سطح جهان شده است. تصاویر ماهواره‌ای (از مزارع گندم اوکراین) «شبح افزایش قیمت مواد غذایی و گرسنگی» را در جهان نشان می‌دهد.

در این گزارش آمده است: بر اساس تجزیه و تحلیل تصاویر ماهواره‌ای به دست آمده از اوکراین، تولید گندم در این کشور احتمالا دست کم یک سوم کمتر از سال‌های عادی خواهد بود.

اوکراین یکی از بزرگترین صادرکنندگان گندم در جهان محسوب می‌شود، اما جنگ در این کشور به کشاورزی و منابع غذایی اوکراین آسیب رسانده و سبب ایجاد نگرانی‌هایی در ارتباط با کمبود یا افزایش قیمت‌ها در سراسر جهان شده است.

سال گذشته، اوکراین حدود ۳۳ میلیون تن گندم تولید کرد که از این میزان حدود ۲۰ میلیون تن را صادر کرد و به ششمین صادرکننده بزرگ گندم در جهان تبدیل شد.

بر اساس مقاله‌ای که روز جمعه گذشته توسط شرکت تحلیل ماهواره‌ای کایروس (Kayrros) منتشر شد، با شرایط فعلی امسال این کشور تنها ظرفیت تولید حدود ۲۱ میلیون تن گندم را دارد که در مقایسه با میانگین پنج سال گذشته حدود ۲۳ درصد کاهش را نشان می‌دهد. کایروس تخمین زده است با توجه به مشکلات بیشتر ناشی از جنگ و متمرکز شدن جنگ در شرق اوکراین -که مناطق اصلی کشت گندم در آنجا قرار دارند- برداشت گندم در اوکراین امسال در مقایسه با سال ۲۰۲۱ دست کم ۳۵ درصد کاهش خواهد داشت.

اوکراین در تلاش برای حفظ ذخایر غذایی خود، صادرات غلات و بسیاری از محصولات غذایی دیگر را ممنوع کرده است. حمل و نقل نیز معضل دیگری است، زیرا روسیه سواحل دریای سیاه در اوکراین را به محاصره خود در آورده است. قیمت گندم در جهان در ماه مارس به دلیل تأثیر مستقیم ناشی از جنگ بر تولید گندم و همچنین افزایش قیمت انرژی و کود در سراسر جهان، ۲۰ درصد افزایش یافت. این هزینه‌ها حتی قبل از آغاز تهاجم روسیه هم در حال افزایش بود، اما به دلیل کاهش واردات نفت و گاز از روسیه توسط کشورها، قیمت گندم بیش از پیش افزایش یافته است.

در حالی که از آن زمان به بعد قیمت گندم تنها کمی کاهش یافته است، تحلیلگران در رابو بنک (Rabobank) پیش‌بینی می‌کنند به دلیل جنگ در اوکراین و همچنین تحریم روسیه و شرایط خشک و گرم در دیگر کشور‌های تولیدکننده گندم از جمله آمریکا و هند که انتظار می‌رود سبب کاهش بیش از ۲۰ درصدی گندم شود، قیمت گندم ممکن است بار دیگر با افزایش مواجه شود.

کارلوس مرا، تحلیلگر در رابوبنک در سخنانی گفت: قیمت‌ها همچنان بالا باقی می‌ماند، زیرا بعید است تولیدکنندگان پیشرو جهانی بتوانند تولید خود را به میزان قابل توجهی افزایش دهند، زیرا قیمت کود‌های شیمیایی افزایش یافته است و همچنین فشار برای کشت محصولات دیگر در مکان‌هایی که این قیمت‌ها در آن‌ها در حال افزایش می‌باشد، تشدید شده است. روسیه و اوکراین نیز تولیدکنندگان بزرگ کود در جهان محسوب می‌شوند.

او افزود: تنها این موضوع مطرح نیست که اوکراین چه مقدار گندم برداشت می‌کند، بلکه این موضوع مطرح است که این کشور چه میزان گندم می‌تواند صادر کند. به طور معمول، ۹۰ درصد از صادرات غلات اوکراین از طریق بنادر در دریای سیاه انجام می‌شود، اما به دلیل اقدام نظامی روسیه دیگر شاهد چنین چیزی نیستیم. صادرات این اقلام از طریق قطار نیز تحت تأثیر حملات به خطوط راه آهن قرار گرفته است. 

افزایش قیمت مواد غذایی در حال حاضر موجب ایجاد نگرانی‌هایی جدی در سراسر جهان شده است. افراد کم درآمد در کشور‌های در حال توسعه همواره با مشکلاتی مواجه بودند، زیرا شیوع همه گیری کرونا سبب کاهش منابع این کشور‌ها شد و این در حالی است که این درگیری سبب شده است کشور‌هایی همانند یمن و افغانستان در آستانه قحطی قرار گیرند.

بحران آب و هوایی نیز در حال تاثیرگذاری بر این موضوع است. طی هفته‌های اخیر، موج گرما در جنوب آسیا میلیون‌ها نفر را با مشکل مواجه کرده است. گرما احتمالا بر میزان محصول به دست آمده تأثیر می‌گذارد، آن کاهش می‌دهد و می‌تواند بر برداشت گندم در هند تأثیر بگذارد.

سال گذشته، موج گرما در کانادا سبب ایجاد اختلال در کشت گندم و منجر به افزایش قیمت ماکارونی شد. استرالیا که یکی دیگر از تولیدکنندگان عمده گندم محسوب می‌شود، سال جاری میلادی شاهد سیل شدیدی بود که به مزارع کشاورزی آسیب بسیاری وارد کرد.

بر اساس گزارش منتشر شده توسط مدرسه اقتصاد لندن، برگزیت (خروج انگلیس از اتحادیه اروپا) سبب افزایش حدود شش درصدی قیمت مواد غذایی در انگلیس شد.

بخش اعظم گندم اوکراین به منطقه خاورمیانه صادر شد. بدین ترتیب، کشور‌های این منطقه برای تأمین غلات مورد نیاز خود وابستگی بیشتری به روسیه پیدا خواهند کرد. برای مثال، مصر برای تأمین حدود ۸۰ درصد گندم خود به اوکراین و روسیه متکی است.

آنتوان هالف، یکی از بنیانگذاران کاریوس در سخنانی گفت: نظارت بر رویداد‌های ژئوپلیتیکی در زمان واقعی برای درک آن‌ها و کاهش تأثیرات ناشی از آن‌ها بسیار مهم است. اثرات جنگ وحشتناک در اوکراین متأسفانه از فضا قابل مشاهده است و این داده‌ها احتمال افزایش قیمت مواد غذایی و گرسنگی را که جهان در نتیجه این درگیری با آن مواجه است، نشان می‌دهد. 

نویسنده

حسین اسدالهی
وبمستر و دارای 15 سال تجربه راه اندازی وبسایت های معتبر