شما این محصولات را انتخاب کرده اید

سبد خرید

شناسه پست: 9505
بازدید: 71

آخرین گزارش موسسه تحقیقات صلح بین‌المللی استکهلم، «سیپری» حاکی از این است که در بحبوحه تشدید تنش‌های جهانی و جنگ در اوکراین تعداد تسلیحات هسته‌ای در جهان در دهه آینده، پس از ۳۵ سال کاهش و جنگ سرد، افزایش خواهد یافت. هم اکنون نیز در پرتو یک مسابقه تسلیحاتی جدید و پرشتاب، با توجه به اتفاقات کنونی، توسعه ابر موشک‌ها و ساخت نسل‌های جدید سامانه‌های دفاعی در دستور کار و محاسبات کشور‌های بزرگ قرار گرفته است.

بر اساس گزارش سیپری، ۹ قدرت هسته‌ای جهان، یعنی انگلیس، چین، فرانسه، هند، رژیم صهیونیستی، کره شمالی، پاکستان، آمریکا و روسیه در اوایل سال ۲۰۲۲ دارای ۱۲۷۰۵ کلاهک هسته‌ای بودند که این ۳۷۵ کلاهک کمتر از اوایل سال ۲۰۲۱ است. مواضع سیاسی این کشور‌ها  آشکارا نشان دهنده تلاش آن‌ها برای افزایش هزینه‌های نظامی و مسابقه تسلیحاتی از طریق ایجاد ائتلاف‌های متعدد نظامی و اقتصادی از جمله، اتحاد چهارگانه (استرالیا، هند، ژاپن و آمریکا) و آکوس (استرالیا، انگلیس و آمریکا) به بهانه مقابله با نفوذ چین هستند.

ائتلاف دیگری نیز در شبه جزیره کره، این منطقه را به محلی برای مسابقه تسلیحاتی و تقویت ائتلاف‌های جدید تبدیل کرده است. آمریکا و ژاپن نیز اخیراً در حاشیه نشست سالانه شانگری‌لا در سنگاپور، بر افزایش همکاری‌ها برای مقابله با  تهدیدات کره شمالی توافق کردند. این توافقنامه‌ها خشم کشور‌های چین، روسیه و کره شمالی را برانگیخت و  پکن هشدار داد که این اتحاد خطر آسیب جدی به صلح منطقه و تشدید مسابقه تسلیحاتی را در پی دارد.

قاره اروپا بیشترین رشد را در تجارت اسلحه دارد

بر اساس گزارش موسسه تحقیقات صلح بین‌المللی استکهلم و مقایسه‌ میزان خرید و فروش تسلیحات بین سال‌های ۲۰۱۷ و ۲۰۲۱ مشخص شد که حمله روسیه به اوکراین دلیل اصلی افزایش خرید سلاح در قاره اروپا نبوده است. این مقایسه نشان دهنده افزایش تنش در سراسر قاره اروپا، حتی قبل از جنگ اوکراین است و در حالی که تجارت جهانی تسلیحات ۴.۶ درصد کاهش یافته است، خرید تسلیحات در اروپا ۱۹ درصد افزایش یافته است.

یان آنتونی، مدیر برنامه امنیت اروپا مؤسسه توضیح داد که این ارقام در مورد افزایش معاملات تسلیحاتی در اروپا منعکس کننده واکنش این قاره به بازپس گیری شبه جزیره کریمه از سوی روسیه در سال ۲۰۱۴ و عملیات نظامی در اوکراین است.

آمریکا، پیشتاز در هزینه‌های نظامی

به گزارش «سیپری»،   آمریکا با داشتن ۵۴۲۸ کلاهک هسته‌ای و ۱۲۰ کلاهک کمتر از سال گذشته، پیشتاز هزینه‌های نظامی در جهان است. کاخ سفید از کنگره خواسته بود بودجه دفاعی سال ۲۰۲۳ را به مبلغ ۸۱۳ میلیارد دلار تصویب کند که این شامل افزایش ۳۰ میلیارد دلاری نسبت به بودجه سال ۲۰۲۲ است.

همچنین کاخ سفید ۳۴.۴ میلیارد دلار برای نوسازی تاسیسات هسته‌ای، ۲۴.۷ میلیارد دلار برای برنامه‌های دفاع موشکی و ۲۷.۶ میلیارد دلار دیگر برا ردیابی موشک و تلاش‌های پرتاب فضایی درخواست کرده است که این بودجه  نسبت به سال ۲۰۲۲ با ۹.۵ درصد افزایش به ۱۳۰.۱ میلیارد دلار خواهد رسید و بزرگترین بودجه در طول تاریخ خواهد بود.

نویسنده

حسین اسدالهی
وبمستر و دارای 15 سال تجربه راه اندازی وبسایت های معتبر