شما این محصولات را انتخاب کرده اید

سبد خرید

شناسه پست: 9046
بازدید: 77

یک ماه پس از حملات سایبری فلج کننده باج افزار، کاستاریکا وضعیت اضطراری اعلام کرد؛ اقدامی که معمولاً برای مقابله با بلایای طبیعی یا همه‌گیری کووید-۱۹ اختصاص می‌یابد و این آزادی را به دولت می‌دهد تا واکنش هوشمندانه‌تری به این دست بحران‌ها نشان دهد.

رودریگو چاوز که به تازگی به عنوان رئیس جمهور کاستاریکا معرفی شده است پس از ادای سوگند روز یکشنبه در اولین اقدام خود برای مقابله با حملات سایبری باج افزار وضعیت اضطراری در این کشور اعلام کرد. اما به عنوان رئیس جمهور تازه کار، چاوز هنوز نامی از اعضای کمیسیون اضطراری ملی ارائه نکرده است.

طی یک ماه گذشته کاستاریکا یکی از اهداف مجرمان سایبری بوده است. باند روسی زبان «کونتی» (Conti) مسئولیت این حمله را بر عهده گرفته است. هفته گذشته نیز وزارت امور خارجه آمریکا برای اطلاعاتی که منجر به شناسایی یا مکان یابی اعضای این باند شود، ۱۰ میلیون دلار جایزه تعیین کرد.

حمله باج افزار به کاستاریکا اوایل ماه آوریل سال جاری میلادی آغاز شد. در همان زمان وزارت دارایی کاستاریکا گزارش داد تعدادی از سیستم‌های مربوط به جمع آوری مالیات و گمرک هدف باج افزار قرار گرفته اند. این حملات همچنین سیستم وزارت کار و آژانس تامین اجتماعی را نیز هدف قرار داد.

دولت قبلی کاستاریکا این حملات را گزارش نکرد. هرچند عملکرد سیستم‌های وزارت کار و آژانس تامین اجتماعی پس از مدتی به حالت عادی بازگشت، اما برخی از سیستم ها، به ویژه در وزارت دارایی، هنوز تحت تاثیر باج افزار قرار دارد. دولت پیشین کاستاریکا همچنین برآوردی از میزان خسارات ناشی از این حملات ارائه نکرد. کارلوس آلوارادو، رئیس جمهور پیشین و وقت کاستاریکا که حملات در زمان او آغاز شد، گفته بود کاستاریکا هیچ باجی به این باند پرداخت نخواهد کرد.

وزارت امور خارجه آمریکا هفته گذشته با انتشار بیانیه‌ای ادعا کرد که گروه کونتی مسئول صد‌ها حادثه باج افزار در طول دو سال گذشته بوده است. در این بیانیه آمده است: «اف‌بی‌آی تخمین می‌زند که تا ژانویه ۲۰۲۲، بیش از ۱۰۰۰ قربانی حملات مرتبط با باج‌افزار کونتی مجبور به پرداخت بیش از ۱۵۰ میلیون دلار باج شده اند که این آمار باج‌افزار کونتی را پرهزینه‌ترین باج‌افزاری معرفی کرد که تاکنون ثبت شده است.»

باج افزار نوعی بدافزار است که داده‌ها را رمزگذاری می‌کند و در ازای دریافت هزینه، یک کلید خصوصی و محافظت شده میدهد تا بار دیگر بتوان به داده‌ها دست یافت.

نویسنده

حسین اسدالهی
وبمستر و دارای 15 سال تجربه راه اندازی وبسایت های معتبر