شما این محصولات را انتخاب کرده اید

سبد خرید

شناسه پست: 8977
بازدید: 68

روزنامه آمریکایی نیویورک تایمز نوشت: این سلاح‌ها به ارتش کوچک تایوان کمک می‌کنند تا تهاجم دریایی چین را دفع کند و این‌ها تسلیحاتی که برای جنگ‌های متعارف طراحی شده باشند، نیستند.

کارزار آمریکا برای شکل دادن به توان دفاعی تایوان، از زمان حمله روسیه به اوکراین که اواخر فوریه ولادیمیر پوتین، رئیس جمهور روسیه دستور آن را صادر کرد، به شدت افزایش یافته است.

مقامات آمریکایی در حال بررسی مجدد توانایی‌های ارتش تایوان هستند تا مشخص کنند آیا ارتش تایوان می‌تواند با تهاجم مقابله کند؛ کاری که نیرو‌های اوکراینی انجام دادند.

سای اینگ ون، رئیس تایوان در تلاش است ارتش را به سمت جنگ نامتقارن سوق دهد. او در جهت خرید تعداد زیادی سلاح متحرک و کشنده حرکت کرده که هدف قرار دادن و مقابله با آن‌ها دشوار است.اما مقامات آمریکایی بر خلاف برخی از مقامات دفاعی تایوانی معتقدند تسلیحات خاصی که وزارت دفاع تایوان سعی کرده، سفارش دهد برای مثال بالگرد (MH-۶۰R Seahawk) ساخت لاکهید مارتین، برای جنگ علیه ارتش چین مناسب نیستند.

مقامات آمریکایی به همتایان تایوانی خود هشدار داده اند وزارت امور خارجه آمریکا چنین درخواست‌هایی را رد خواهد کرد. این مقامات آمریکایی همچنین به سازندگان تسلیحات آمریکایی گفته اند که از پذیرش درخواست آژانس‌های آمریکایی برای تأیید سفارش‌های تایوانی برای برخی تسلیحات خودداری کنند. فرآیند تامین تدارکات پیچیده است و بسیاری از طرف‌ها در آن دخیل هستند.

اعمال فشار دولت بایدن، تلاش‌های مشابه مقامات دولت ترامپ و اوباما را گسترش می‌دهد و تسریع می‌کند. مقامات و قانونگذاران دموکرات و جمهوریخواه می‌گویند یکی از درس‌های جنگ اوکراین این است که آمریکا باید به تبدیل شدن تایوان به یک «خارپشت» کمک کند تا از حملات احتمالی چین جلوگیری کند.

مقامات وزارت امور خارجه و پنتاگون در مذاکرات با دولت تایوان مشارکت داشته اند. قانونگذاران و دستیاران کنگره پیام‌های مشابهی ارائه کرده اند. دولت بایدن همچنین یک هیئت دو حزبی متشکل از پنج مقام ارشد سابق امنیت ملی را اوایل مارس به تایوان فرستاد تا با خانم تسای و دیگر مقامات درباره راهبرد دفاعی، تهیه تسلیحات و سایر موارد گفتگو کنند.

یکی از مقامات وزارت امور خارجه آمریکا گفت گفتگو‌ها با تایوان در مورد تسلیحات در اوایل دولت بایدن انجام شد و هر دو دولت اکنون در حال بررسی درس‌های آموخته شده از جنگ اوکراین هستند.

قانون روابط تایوان در سال ۱۹۷۹، دولت آمریکا را موظف می‌کند تجهیزات دفاعی را در اختیار تایوان قرار دهد. از آن زمان، هر دولتی در آمریکا، سیاست «ابهام راهبردی» را در مورد مسئله مداخله نظامی حفظ کرده است، به این معنی که دولت‌ها به صراحت نگفته اند که آیا در صورت حمله چین، ارتش آمریکا از تایوان دفاع خواهد کرد یا خیر.

عرضه مجدد تسلیحات به تایوان می‌تواند برای آمریکا و متحدانش دشوارتر از اوکراین باشد. در نتیجه، برخی از مقامات به فکر ذخیره مقادیر زیادی مهمات در تایوان هستند. وزارت امور خارجه آمریکا سال ۲۰۱۹ مجوز فروش ۲.۲ میلیارد دلاری سلاح به تایوان را صادر کرد که شامل ۱۰۸ تانک M۱A۲ آبرامز بود. برخی از مقامات آمریکایی در آن زمان به طور خصوصی از این فروش انتقاد کردند. این مقامات آمریکایی گفتند اگر نیرو‌های چینی در تهاجم به اندازه کافی پیشروی کنند که تایوان مجبور به استفاده از تانک شود، احتمالاً این جزیره محکوم به فنا خواهد بود.

بسیاری از سفارشات اخیر تایوان در راستای راهبرد نامتقارن بوده است. اما برخی از مقامات تایوانی همچنان به مقامات آمریکایی در مورد درخواست تجهیزات گران قیمت و معمولی مانند تانک‌های آبرامز فشار می‌آورند. چندین کارشناس دفاعی در تایوان این استدلال را مطرح می‌کنند که این جزیره به منظور آماده شدن برای سناریو‌های جنگی مختلف که شامل چین می‌شود به سامانه‌های سنتی نیاز دارد.

نویسنده

حسین اسدالهی
وبمستر و دارای 15 سال تجربه راه اندازی وبسایت های معتبر