شما این محصولات را انتخاب کرده اید

سبد خرید

شناسه پست: 12446
بازدید: 164

جلسه محاکمه عمر البشیر، رئیس جمهور مخلوع سودان در پرونده کودتای سال ۱۹۸۹ برگزار شد.

به گزارش آناتولی، عمر البشیر، رئیس جمهور مخلوع سودان روز سه شنبه مسئولیت کامل خود را در قبال حوادث کودتای ۱۹۸۹ اعلام کرد که او و ۲۷ نفر از کمک هایش را به قدرت رساند.

البشیر در جلسه محاکمه‌ای که از تلویزیون دولتی پخش شد، گفت: من مسئولیت کامل رویداد‌های ژوئن ۱۹۸۹ را بر عهده دارم.

عمر البشیر با رد هرگونه نقش غیرنظامیان در کودتای ۱۹۸۹ در جلسه دادگاه گفت: در حوادث سی ام ژوئن سال ۱۹۸۹ هیچ غیرنظامی در کنار ما مشارکت نداشت و نمی‌خواستیم قدرت را به تنهایی در دست بگیریم. ما پس از آن حوادث، ۷۷ نفر از سران احزاب را به گفتگو دعوت کردیم تا صلح و توافق در کشور محقق شود.

عمر البشیر افزود: توجه ویژه‌ای به مسئله صلح داشتیم، زیرا کلید حل همه مسائلی بود که کشور از آن‌ها رنج می‌برد. مسئولیت کامل حوادث سی ام ژوئن سال ۱۹۸۹ را بر عهده می‌گیرم. هدف ما خدمت به ملت سودان و نه در دست گرفتن قدرت بود.

در ۳۰ ژوئن ۱۹۸۹، البشیر کودتای نظامی علیه دولت نخست وزیر الصادق المهدی به راه انداخت و کشور را تحت عنوان “انقلاب نجات ملی” اداره کرد. البشیر متهم به تضعیف نظم قانون اساسی سودان با کودتای ۱۹۸۹ است.

رئیس‌ جمهور سابق پس از محکوم شدن به فساد در دسامبر ۲۰۱۹ در حال حاضر در زندان کوبر در خارطوم نگهداری می‌شود. البشیر به مدت سه دهه بر سودان حکومت کرد و در سال ۲۰۱۹ در پی اعتراضات گسترده توسط ارتش از قدرت برکنار شد.

فرستاده سازمان ملل متحد در سودان معتقد بود که بعد از عمر البشیر انتقال قدرت به دموکراسی با شکست رو به رو شده است.

۲۵ اکتبر ۲۰۲۱، ارتش سودان به رهبری ژنرال عبدالفتاح البرهان در یک کودتای نظامی کنترل دولت را به دست گرفت. حداقل پنج مقام ارشد دولتی از جمله عبدالله حمدوک، نخست‌ وزیر این کشور در همان ابتدا بازداشت شدند. در جریان تنش‌های داخلی در این کشور دست کم ۶۰ نفر کشته شدند.

نویسنده

حسین اسدالهی
وبمستر و دارای 15 سال تجربه راه اندازی وبسایت های معتبر