شما این محصولات را انتخاب کرده اید

سبد خرید

شناسه پست: 11966
بازدید: 110

«لوید آستین» وزیر دفاع آمریکا امروز (سه شنبه) در کامبوج با «وی فِنگهِه» همتای چینی خود دیدار کرد. این دیدار در حالی صورت گرفت که دو کشور برای مهار تنش‌ها تلاش می‌کنند.

براساس گزارش فرانس پرس این دیدار که در حاشیه کنفرانس وزرای دفاع در «سیم ریپ» انجام گرفت نخستین دیدار بین آستین و وی از ماه ژوئن است. این دیدار پیش از سفر نانسی پلوسی، چهره مهم سیاست آمریکا، به تایوان (جزیره‌ای که پکن مدعی مالکیت آن است) صورت گرفت. این سفر سبب خشم مقامات چینی شد.

وزیر دفاع آمریکا در این دیدار با ابراز نگرانی از تحرکات کره شمالی از چین خواست قطعنامه های شورای امنیت سازمان ملل را به طور کامل اجرا کند.

چین سفر نانسی پلوسی در اوایل ماه اوت را تحریک بزرگی دانست. این اقدام، سفر عالی‌ترین مقام آمریکایی به این جزیره از چند دهه گذشته بود. پس از آنکه جمهوریخواهان اکثریت را در مجلس نمایندگان آمریکا کسب کردند، نانسی پلوسی از کناره گیری خود از ریاست دموکرات‌ها در مجلس آینده نمایندگان آمریکا خبر داد.

از آن پس، چین و آمریکا تلاش می‌کنند با سازماندهی دیدار‌های بین مقامات بلندپایه این تنش را کاهش دهند. در تاریخ ۱۴ نوامبر، جو بایدن رئیس جمهور آمریکا و شی جینپینگ همتای چینی وی در حاشیه نشست گروه ۲۰ در بالی (اندونزی) دیداری سه ساعته داشتند. این نخستین دیدار دوجانبه بین سران بزرگترین اقتصاد‌های جهان از زمانی است که رئیس جمهور هستند.

در پی این دیدار، شی جین پینگ و «کامالا هریس» معاون رئیس جمهور آمریکا نیز در نشست آسیا-اقیانوسیه در بانکوک دیدار کردند. بنابر اعلام یک مقام کاخ سفید، دراین دیدار، کامالا هریس بر پیام بایدن در این خصوص که آمریکا و چین باید «خطوط باز ارتباطی را برای مدیریت مسئولانه رقابت بین دو کشور حفظ کنند» تأکید کرد.

بر اساس گزارش رسانه‌های دولتی چین، شی جین پینگ به کامالا هریس گفته است دیدار او با بایدن «راهبردی و سازنده» بود و «در جهت گیری روابط آینده چین و آمریکا اهمیت زیادی داشت».

نویسنده

حسین اسدالهی
وبمستر و دارای 15 سال تجربه راه اندازی وبسایت های معتبر